Άρθρα στον Τύπο

Καρτέλ στο ρύζι με κέρδη 400%

Ο Σ. Ξυνίδης έκανε γνωστό ότι ζήτησε από τους κ. Ι. Τέντε και Δ. Κυριτσάκη τη διερεύνηση για τυχόν παραβάσεις των βιομηχανιών παραγωγής ρυζιού, αλλά και των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Καρτέλ... στο ρύζι, με αποτέλεσμα να πωλείται στα ράφια με ενιαίες τιμές λιανικής, αλλά και με τεράστια διαφορά 400% από την τιμή παραγωγού, υποπτεύεται το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», ο αναπληρωτής υπουργός Σωκράτης Ξυνίδης παραπέμπει στον εισαγγελέα Αρείου Πάγου Ιωάννη Τέντε και τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού Δημήτρη Κυριτσάκη φάκελο με ελέγχους και τιμοληψίες της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς (ΥΠΕΑ) του υπουργείου Ανάπτυξης στις προμηθεύτριες εταιρείες που διαθέτουν το ρύζι, αλλά και στις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Το θέμα έφερε στη Βουλή ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Μανώλης Μπεντενιώτης, με επίκαιρη ερώτησή του για τις διαφορές των τιμών των τροφίμων από το χωράφι στο ράφι.

Ο κ. Ξυνίδης έκανε γνωστό ότι ζήτησε από τους κ. Τέντε και Κυριτσάκη τη διερεύνηση για τυχόν παραβάσεις των βιομηχανιών παραγωγής ρυζιού αλλά και των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Πηγές αναφέρουν ότι η ΥΠΕΑ διαπίστωσε για όλο το 2011 ενιαίες τιμές λιανικής από συγκεκριμένες αλυσίδες. Τύποι ρυζιού σε συσκευασίες 500 γρ. πωλούνταν προς 1,30 με 1,40 ευρώ.

Ερευνες
Την ίδια στιγμή, από τις έρευνες προέκυψε ότι οι τιμές χονδρικής, αφαιρούμενων των εκπτώσεων προς τους λιανέμπορους, πιστωτικών σημειωμάτων κ.λπ, κυμαίνονταν για τις δύο μεγάλες εταιρείες στον χώρο του ρυζιού από 0,77 έως 0,96 ευρώ.

Και οι τιμές παραγωγού ήταν της τάξης των 0,30 με 0,35 ευρώ. Βέβαια, εδώ πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι κατά τη συσκευασία του ρυζιού προκύπτει μεγάλο ποσοστό φύρας.

Οι υπάλληλοι της ΥΠΕΑ έλεγξαν επίσης και τα ποσοστά κέρδους για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αυτά κυμαίνονται από το 37% έως και το 50%, ανάλογα με τον κωδικό του προϊόντος και της ετήσιας συμφωνίας που κάνουν οι αλυσίδες με τις προμηθευτικές επιχειρήσεις.

Ταυτόχρονα, οι ελεγκτές της ΥΠΕΑ ερεύνησαν και τις αντίστοιχες τιμές των συσκευασιών ρυζιού ιδιωτικής ετικέτας που φέρουν το σήμα των σούπερ μάρκετ. Εκεί διαπίστωσαν πως τα επώνυμα προϊόντα είναι κατά πολύ ακριβότερα, σχεδόν με υπερδιπλάσιες τιμές από τα ιδιωτικής ετικέτας. Για την ακρίβεια, τα λεγόμενα ως και «private label» έχουν τιμές λιανικής στα σούπερ μάρκετ από 0,60 έως 0,90 ευρώ. Και το κόστος τους είναι από 0,43 έως 0,76 λεπτά.

ΠΑΡΑΔΟΞΟ
Τιμές χονδρικής ...υψηλότερες από της λιανικής

Αλλο ένα παράδοξο που βρήκαν οι υπηρεσίες της ΥΠΕΑ ήταν ότι οι τιμοκατάλογοι χονδρικής που αποστέλλουν οι βιομηχανίες στο υπουργείο Ανάπτυξης είναι υψηλότεροι από αυτούς της λιανικής. Συγκεκριμένα, εμφάνιζαν ως τιμή χονδρικής περίπου τα 1,45 με 1,50 ευρώ, ενώ, όπως προαναφέρθηκε, οι τιμές λιανικής ήταν στα 1,30 με 1,40 ευρώ.

Αυτό το στοιχείο έρχεται, δε, να επιβεβαιώσει και τα κατά καιρούς λεγόμενα του γενικού γραμματέα Εμπορίου Στέφανου Κομνηνού και του ειδικού γραμματέα της ΥΠΕΑ Γιώργου Στεργίου πως οι υποβαλλόμενοι τιμοκατάλογοι χονδρικής είναι εικονικοί.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πηγές του «Εθνους», στον εισαγγελέα και την Επιτροπή Ανταγωνισμού έχουν σταλεί αναλυτικά στοιχεία, όπως οι κύκλοι εργασιών των επιχειρήσεων παραγωγής και συσκευασίας και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, η διακύμανση των λιανικών τιμών κατά το 2011 και οι τιμές χονδρικής.

Οι τέσσερις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν συνολικό μερίδιο αγοράς περίπου στο 50%, ενώ παρόμοιο ποσοστό έχουν και οι δύο μεγάλοι προμηθευτικοί όμιλοι στο ρύζι.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ

Πηγή: www.ethnos.gr